Op Prinsjesdag maakt het kabinet de financiële plannen bekend. Daar horen natuurlijk ook de belastingen van de auto’s bij. Wij zetten even op een rijtje wat er allemaal verandert voor met name de zakelijke rijder.
22% bijtelling
In plaats van de verschillende bijtellingspercentages die we dit jaar nog kennen, krijgen we in 2017 te maken met slechts twee niveaus. Voor volledig elektrische auto’s betaal je 4% bijtelling en voor alle andere auto’s de volle 22%. Opgelet: wie in 2016 een auto rijdt of gaat rijden met 25% bijtelling, gaat in 2017 niet naar de 22%. Wie in de markt is voor een leaseauto die nu in de 25% categorie bijtelling valt, is volgend jaar dus voordeliger uit. Plug-in hybrides vallen in 2017 ook in de 22% bijtellingscategorie. Toch is er voor die groep auto’s nog voordeel te behalen omdat de prijzen van een aantal modellen gunstiger liggen. Ook komen PHEV’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km in aanmerking voor het halftarief wegenbelasting (MRB).
Als we nog even verder in de toekomst kijken, zien we dat volledig elektrische auto’s vanaf 2019 alleen nog in aanmerking komen voor volledige 4% bijtelling als de cataloguswaarde onder de 50.000 euro ligt. Ligt de cataloguswaarde op 50.000 euro of hoger, dan betaal je 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22% over de rest van de prijs. Voor 2021 en verder in de toekomst zijn nog geen plannen bekend.
BPM
De BPM gaat zoals aangekondigd stapsgewijs omlaag. Als de lagere BPM ook in de consumentenprijs van de auto’s wordt doorberekend, betekent dit dat je als zakelijke rijder dus ook minder bijtelling betaalt. Verder wordt de BPM afhankelijker van de uitstoot van de auto. Hoe lager de uitstoot, hoe minder BPM. In plaats van vijf komen er drie tariefschijven. De uitstootgrenzen liggen daarbij op 30 en 50 gram CO2 per km en in de komende jaren zal dat jaarlijks worden aangescherpt. Voor volledig elektrische auto’s verandert er niets aan de BPM-regels.
MRB
Ook de MRB gaat omlaag. Gemiddeld gezien is dat in 2017 een daling van 2%. Wie een (oudere) diesel rijdt heeft vanaf 2019 misschien wel pech, want alle dieselauto’s en -bestelwagens die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten, geen roetfilter hebben en 12 jaar of ouder zijn worden vanaf dat jaar maar liefst 15% zwaarder belast…